Hoe krijg je hulp in je moestuin?

Kinderen spelen in de moestuin

Een moestuin is een verrijking voor de kinderen. Ze leren over voedsel en natuur, komen lekker buiten en leren samenwerken. Helaas verwatert na een succesvolle start de inzet voor de moestuin soms. Hoe zorg je ervoor dat je moestuinieren leuk blijft voor iedereen?

Moestuinieren vraag betrokkenheid. Sommige maanden in het jaar wat minder dan andere, maar plantjes wachten niet en de seizoenen lopen ook maar door.
Een veelgehoorde reactie ik als ik vraag waarom er nog geen moestuin is, is: geen tijd. Moestuinieren past niet in het rooster, de uren zijn er niet voor.

Moestuinieren moet je ook niet alleen doen. De kunst is om een team van mensen om je heen te verzamelen die graag meehelpen en zich betrokken voelen bij de moestuin. Daarom hieronder enkele tips om mensen te betrekken bij de moestuin.

Mobiliseer de buurt

Sociale cohesie is sowieso erg welkom in onze samenleving. Houdt eens een open dag op de moestuin, mét lekker hapjes uit eigen tuin. Deel dan meteen flyers uit met de vraag of mensen willen meehelpen, in ruil voor oogst.

Je kunt ook in het plaatselijke krantje, op een website of een ander medium waar buurtbewoners naar kijken een oproep plaatsen. Plaats daar een leuk filmpje bij, als het online is, waarin je de plek en jullie zelf laat zien.

Lokale verenigingen

Kijk eens of er misschien lokale instanties zijn met mensen die willen meehelpen. Lokale natuurverenigingen, Landelijke Gilden, buurtverenigingen of de plaatselijke moestuinclub. Door buren en lokale verenigingen in te schakelen in de zomer als jullie organisatie dicht is, zorg je er ook voor dat ik de drukke zomermaanden in de moestuin wordt beregend en geoogst.

Geeft een feest voor ouders.

Niet alleen ouders, maar ook medewerkers en leerlingen zullen een moestuinfeestje waarderen. Maak een grote bak friet met verse aardappelen uit de tuin, thee of kruidenboter met zelfgekweekte kruiden, salades met vers fruit. Dit is de manier om medewerkers, leerlingen en ouders bij het reilen en zeilen van de moestuin te betrekken. Geef een rondleiding op de tuin en vertel actief wat er groeit en hoe een en ander is georganiseerd.

Niets verbindt beter dan een groot feest. Misschien vind je wel geïnteresseerden die willen helpen bij het onderhoud en nieuwe projecten willen uitvoeren?

Om (groot)ouders, buurtbewoners en kinderen te betrekken kun je klusdagen organiseren voor onderhoud en beheer zoals snoeien, onkruid wieden en kleine reparaties

Welke rollen zijn er te verdelen?

Een moestuin is ook veel organiseren: planning van de tuin, geld en menskracht. Dit lukt het beste als je deze taken verdeelt. Welke mensen heb je nodig voor een succesvolle moestuin?

  • Een goede ontwerper (en een goed teeltplan).
  • Een verbinder, iemand die anderen meekrijgt.
  • Een strateeg die contacten legt met andere personen/organisaties, blijf dit doen!
  • Mensen die het leuk vinden om financiering te regelen.

Bergen werk verzetten

In een moestuin moet veel gebeuren. En dat continu, al zijn er ook rustiger perioden. Het is belangrijk het werk over zoveel mogelijk mensen te verdelen. Zowel binnen als buiten de kinderopvanglocatie.

Binnen scholen en de kinderopvang heb je een paar trekkers nodig (en niet één) die van het management toestemming hebben om ook onder werktijd tijd te steken in de moestuin. Maar dat is niet voldoende, je hebt een groter netwerk nodig wil het werk niet stagneren.

Misschien kun je voor onderwijs-, welzijn- en zorgorganisaties stages of een leer-werkomgeving creëren? Betrek daarnaast de ouders, de buurt en ook de kinderen. Door ze te informeren creëer je een minimale betrokkenheid. Als je ze laat meedenken, maakt dat de kans groter dat ze later mee zorg willen dragen voor hun schoolmoestuin.

Let op! Zorg ervoor dat als je hun hulp vraagt het ook zeker is dat er een moestuin komt. En zeker kinderen willen nog hetzelfde seizoen resultaat zien van hun inspanningen. Kies dus voor gewassen die meteen wat opleveren, dan blijven ze enthousiast. Als je ouders, buurtbewoners, kinderen en anderen inspraak geeft, zorg er dan voor dat de beslissingen niet al zijn genomen (bijvoorbeeld voor soorten gewassen). Doe iets met hun ideeën en koppel terug wat de resultaten zijn van hun inbreng.

Wie doet wat

Vervolgens zorg je ervoor dat er een duidelijke taakverdeling komt. Wie heeft de regie? Zorg voor een helder moestuinplan met een teeltplan (plattegrond en oogst- en zaaikalender) en een rooster voor alle werkzaamheden in de moestuin.

Streef ernaar dat alle medewerkers betrokken zijn bij de moestuin en de kinderen er regelmatig mee naartoe nemen. Dat hoeft niet per se voor verzorging te zijn. Je kunt in de moestuin ook andere leuke en creatieve activiteiten met kinderen doen. Zoals een insectenhotel bouwen, een egelhuisje maken, met natuurlijke kleurstoffen verven of bladeren drogen en prepareren om er later iets moois van te maken.

Om (groot)ouders, buurtbewoners en kinderen te betrekken kun je klusdagen organiseren voor onderhoud en beheer zoals snoeien, onkruid wieden en kleine reparaties. Maar ook feesten waarbij soep wordt gegeten die gemaakt is van pompoenen uit de moestuin.

Het kost de nodige tijd en moeite, maar je krijgt er veel voor terug. Kinderen die leren waar voedsel vandaan komt, die meer leren over natuur, maar die vooral heel veel plezier hebben in een groene omgeving!

Fotocredits:
Foto door d-olwen-dee